Skip to main content

De Innovation Talks en de Mercuriusprijs: de hoogmis van de innovatie in de handel- en dienstensector gaat op 16 oktober 2024 door in Kinepolis Brussel.

TICKETS*

Innovation Talks: where retail meets revolution

4 inspirerende sprekers nemen u elk vanuit hun expertise mee door de uitdagingen en kansen van het snel veranderende retaillandschap. 

Claim nu uw ticket!

Mercuriusprijs, dé prijs voor innovatie in retail

Onder het motto ‘practice what you preach’, loopt het programma naadloos over in de prijsuitreiking van de Mercuriusprijs. Daarin dingen 10 retailinnovatoren naar het felbegeerde Mercuriusbeeldje.

Mis het niet en schrijf u in!

 

*Ticketprijs = 350 EUR, excl Btw. Leden van Comeos en laureaten hebben gratis toegang. Zij vinden de kortingscode in de ledenzone van Comeos.

Details

16 oktober 2024
Comeos

Kinepolis Brussel

Eeuwfeestlaan 20
1020 Brussel
België

Programma

16 oktober staat volledig in teken van innovatie in de handel- en dienstensector.

Tijdens de Innovation Talks brengen vier keynote speakers u up to speed met de nieuwste tendenzen.
De Mercuriusprijs laat kennismaken met de meest innovatieve trajecten van het afgelopen jaar.
Bij registratie kan u aangeven bij welk deel u wil aansluiten.

Tickets

Programma van de dag
14:30 — 15:15
Welkom Innovation Talks
15:15 — 15:50
Keynote 1 - The power of ecosystems
Roel Gevaers picture
Roel Gevaers
15:50 — 16:25
Keynote 2 - The world of Vinted

Born in 2008 from the vision of two young entrepreneurs, Vinted has swiftly emerged as a trailblazer in the realm of  retail. The platform is reshaping consumer habits by transforming the way European purchase clothes, books and decoration items. What was once a stigmatized practice  — buying and selling second-hand products — is now a major trend.

Its journey from a modest startup to a global powerhouse raises questions: how did Vinted achieve profitability in a fiercely competitive market?

What strategies did this Lithuanian startup employ to cultivate a robust ecosystem that supports its diverse operations?

Marjorie Biawa picture
Marjorie Biawa
16:25 — 16:45
Break
16:45 — 17:20
Keynote 3 - Subscription models, the Belgian facts & figures
Wim Van Edom picture
Wim Van Edom
Kristof Boodts picture
Kristof Boodts
17:20 — 17:55
Keynote 4 - Subscription models & how they can increase revenue

Subscription models pop up left and right, and form a real threat for traditional companies and retailers. Suppliers offer their services direct-to-consumer, and new players that are funded by venture money are agile in implementing this new business model.

However, traditional players don’t need to watch defenseless on the sidelines how their revenue is eroded. In this keynote, Peter Snoeckx explains what the different possible subscription models are, and how retailers can use these to increase their revenues.

Peter Snoeckx picture
Peter Snoeckx
18:00 — 19:00
Welkom Mercuriusprijs
19:00 — 20:15
Prijsuitreiking Mercuriusprijs

Maak kennis met de 10 laureaten en ontdek wie met het felbegeerde beeldje naar huis gaat!

20:15 — 23:00
Walking Dinner

Laureaten

Maak kennis met onze 10 laureaten! 

A.S.Adventure

Care & Repair, les chaussures de randonnée vont désormais vraiment plus loin
  • www.asadventure.com
  • A.S.Adventure

    En 2022, A.S.Adventure a lancé un service de réparation interne pour les chaussures de randonnée. Deux collaborateurs se sont plongés dans l’artisanat et ont déjà réparé plus de 2 500 paires de chaussures de marche dans leur centre Care and Repair l’année dernière. Avec ce service supplémentaire, A.S.Adventure entend non seulement encourager les consommateurs à opter pour des produits de qualité, mais aussi les convaincre de prolonger la durée de vie de leurs produits grâce à l’entretien et à la réparation. C’est un bel exemple de la manière dont l’extension intelligente des services peut améliorer à la fois la relation client et l’empreinte écologique.

    Lees verder

Delhaize

Wonderfood Adventure, merkbeleving ten top
  • www.delhaize.be
  • Delhaize

    In april organiseerde Delhaize voor het eerst Wonderfood Adventure, een gloednieuw food festival dat alle Belgen, groot en klein, wil inspireren en informeren rond alles wat met gezonde en duurzame voeding te maken heeft. In een gigantische keuken van wel 11.000 m² konden meer dan 10.000 bezoekers op een speelse, educatieve en interactieve manier deelnemen aan workshops, nieuwe smaken ontdekken en kennismaken met de laatste nieuwigheden. Met dit initiatief slaagt Delhaize erin merkbeleving naar volledig nieuwe hoogten te tillen buiten de klassieke retailomgeving en een unieke klantenervaring aan te bieden.

    Lees verder

JBC Op-nieuw

de eerste Belgische retailer met een eigen tweedehandswinkel
  • www.jbc.be
  • JBC Op-nieuw

    In maart dit jaar opende JBC haar eerste eigen tweedehandswinkel in Olen. Het Belgische familiebedrijf zette hiervoor een volledig eigen systeem op. Om de kwaliteit te kunnen garanderen wordt er namelijk enkel tweedehands baby- en kinderkledij van de eigen merken verkocht. Deze stuks worden ingezameld in de eigen JBC-winkels. Deze goed uitgevoerde tweedehandsstrategie heeft op die manier een positief effect op klantenbinding, het aantrekken van nieuwe klanten en de ecologische voetafdruk. Dit is een sterk fysiek antwoord op de vele, meestal meer complexe, online tweedehands alternatieven.

    Lees verder

Mic Mac Minuscule

tweedehands geboortelijsten
  • www.micmacminuscule.be
  • Mic Mac Minuscule

    Tweedehands stimuleren en aanvaardbaar maken als geschenk, dat is wat Mic Mac Minuscule doet met zijn tweedehands geboortelijsten. Het bedrijf geeft jonge ouders advies aan huis en gaat op zoek naar een tweedehandsuitzet die past bij hun smaak. Na opfrissing en een kwaliteits- en veiligheidscontrole komt alles op een online cadeaulijst. Wetende dat de ecologische voetafdruk van een geboortelijst met tweedehandse spullen 90% kleiner is dan die van een lijst met nieuwe spullen, wordt de impact van deze scale-up al snel duidelijk.

    Lees verder

Standaard Boekhandel

#booktok trend met young adult corners
  • www.standaardboekhandel.be
  • Standaard Boekhandel

    Wie zegt dat jongeren niet langer boeken lezen? Standaard Boekhandel bewijst het tegendeel met de Young Adult corner in zijn winkels in Leuven en Gent. De corners zijn volledig afgestemd op de jonge doelgroep, zowel qua aanbod als qua shopervaring. De retailer toont hiermee zijn wendbaarheid door snel en kordaat in te spelen op de #booktok trend die al enige tijd populair is bij jongeren op TikTok en Instagram.

    Lees verder

Van Eccelpoel

hoe back to basics ook vernieuwend kunnen zijn
  • www.vaneccelpoel.be
  • Van Eccelpoel

    Bij Van Eccelpoel tonen ze als geen ander hoe je als familiezaak met meer dan 75 jaar op de teller relevant en hedendaags blijft. Hun kruidenierszaak groeide uit tot een moderne versmarkt waarin kwaliteit, vakmanschap en enthousiasme centraal staan. Innovatie vind je terug in de winkelinrichting, hun productassortiment, de extra diensten en hun communicatieaanpak. Als gevestigde waarde laat Van Eccelpoel een nieuwe wind waaien door het klassieke retaillandschap en verbindt het inkopen doen inherent aan plezier en genot.

    Lees verder

Victoria

Direct Selling 2.0
  • victoria-benelux.com
  • Victoria

    Ook de direct selling sector in België innoveert. Zo ontwikkelde Victoria, dé marktleider in de directe verkoop van juwelen, My Victoria. Een tool waarmee de bestelling van juwelen tijdens home parties volledig digitaal geplaatst kunnen worden door de aanwezigen zelf. Hierdoor wordt bestellen eenvoudiger en komt er voor de consulent ter plaatse meer tijd vrij om adviezen te geven aan de aanwezigen.

    Lees verder

WelloPet

waar dierenzorg en retail elkaar 24/7 ontmoeten
  • wellopet.be
  • WelloPet

    WelloPet toont dat er vele synergiën mogelijk zijn tussen retail en andere sectoren. Dit Pet Health Centre verzoent namelijk dierenzorg en -gezondheid met de basisprincipes van retail door de klant en zijn dier volledig centraal te plaatsen. Zo is de dienstverlening 24/7 beschikbaar, de filialen zijn van maandag tot zaterdag geopend met vrije ingang en brengen ze gezondheidsdiensten, verkoop van medicatie en die van voeding voor katten en honden samen onder één dak. Met deze vooruitstrevende aanpak is WelloPet een unieke uitdager op de markt van dieren(ver)zorg(ing). Dit jaar opende WelloPet zijn vijfde filiaal in Sint-Denijs-Westrem.

    Lees verder

WONDR Care

atteint le groupe cible inaccessible
  • wondr.care
  • WONDR Care

    Les deux ouvertures des flagships WONDR Care à Gand et Anvers ont à chaque fois provoqué de longues files d’attente à l’entrée. La recette secrète du grand succès de ces produits de soins sains ? Une approche marketing qui s’adresse à un groupe cible jeune, des produits qui sont bons pour l’environnement, votre peau et vos cheveux sans « nasties » - comme ils le disent eux-mêmes – et une approche retail astucieuse qui souligne la qualité des produits. WONDR Care est une nouvelle marque belge aux ambitions retail claires qui mérite sa place dans cette liste !

    Lees verder

ZEB

een selfloveboodschap van algemeen nut
  • www.zeb.be
  • ZEB

    Dat retailers een krachtig medium zijn om positieve boodschappen met impact uit te dragen, toont ZEB aan met zijn selflovecampagne. Deze campagne werd in het voorjaar gelanceerd met als doel het zelfbeeld van jongvolwassenen een boost te geven. Want uit onderzoek bleek dat op 4 op de 10 zich onzeker voelt over zijn lichaam. Klanten werden beloond met korting als ze proberen positief te zijn over hun lichaam door middel van speciale ‘zelfliefdecodes’ als ZACHTVOORM3Z3LF, en KL31N?NOBIGGY. Gelijktijdig organiseerde ZEB een geldinzamelactie voor de jongerenorganisatie JAC.

    Lees verder

Gedetecteerde tijdzone